Samenwerkvakanties

Dag 4: Strand, vissers en een nieuwe accommodatie

• Dag 4: Strand, vissers en een nieuwe accommodatie

Wat leuk dat jullie onze reisverhalen lezen! En als we de gelegenheid hebben, vinden we het ook heel leuk om jullie reacties te lezen! Vandaag, maandag 15 augustus, is het feest, want Andrew is jarig! We hebben een kleine volksverhuizing gehad, we zijn namelijk van Accra naar Awutu Bawjiase verplaatst zodat we dichter bij het Compassion-project zijn. We stonden om 9 uur met al onze koffers voor het hotel klaar om te vertrekken. De kinderwerkers hebben een stranddag naar Bojo-beach gehad en de bouwers zijn alvast naar de bouwplaats gegaan. Ik schrijf wat over de stranddag, omdat ik daar naartoe ben geweest (Andrew heeft een stukje namens de bouwers geschreven).

Na een rit van ongeveer 2 uur door de drukke hoofdstad Accra, kwamen we aan bij het strand. Er moesten toegangskaartjes gekocht worden en een kwartiertje later werden we in een soort van “puntertje” naar de overkant geboomd. De fototoestellen kwamen natuurlijk al gelijk te voorschijn, omdat dit wel speciaal was. Bij het strand aangekomen kwam de lifeguard ons welkom heten en bracht ons naar de plaats waar we met elkaar konden zitten. Het strand is op een soort van eiland en naast het prachtige uitzicht op zee, hadden we ook uitzicht op de vissers met hun boten en Accra zelf. Het was bewolkt, maar ondanks dat moesten we ons toch goed insmeren en tijdens het insmeren kwamen er vissers aan. De vissers waren zingend hele lange stukken touw uit de zee aan het trekken en al snel werd voor ons duidelijk dat de visvangst binnen gehaald moest worden. Dit proces van visvangst duurt ongeveer 3 á 4 uur en hele families helpen hierbij. We mochten helpen met het binnenhalen van de vangst en dat was wel een hele unieke ervaring. Je staat met mannen, kinderen en vrouwen met babytjes op hun rug aan die touwen te trekken. Er lijkt geen einde aan te komen, maar halverwege de dag hebben de Ghanezen toch de vangst binnen gekregen. Het bleek een middelmatige vangst te zijn. 4 schalen vis voor de verkoop en elk gezin ging met 4 kleine visjes naar huis voor het avondeten. De visnetten en touwen werden in enorme grote bakken op hun hoofd terug gedragen. Stel je even voor: meters lang, nat gymtouw, opgerold in grote schalen op je hoofd dragen over het strand. Dit is echt zwaar werk voor een paar visjes.

Het was echt een heerlijke dag voor ons; wit strand, her en der een palmboompje en lekker fris zeewater. We hebben lekker kunnen lezen, uitrusten en zwemmen in de Atlantische Oceaan. Echt een heelijk dagje vakantie! Aan het strand spoelden grote schelpen aan en ik had graag een aantal hiervan ook over anderhalve week op het vliegtuig naar Nederland meegenomen. We hebben aan het strand genoten van een patatje. Nadat we besteld hadden, kregen we te horen dat het klaar zou zijn om 13.30u; om 14.00u kwamen de eerste 4 borden eraan en om 15.15u kwamen de laatste 4 borden. Dit schijnt typisch Ghanees te zijn. Om 15.30u zijn we weer terug gepunterd naar de overkant en gingen we allemaal naar het strandhotel voor een toilet en om op te frissen.

Vanaf het strand zijn we naar Awutu Bawjiase gereden, waar onze koffers al klaar stonden en Nanda spaghetti voor ons aan het koken was. We hebben intrek genomen in onze tweepersoonskamers. In de kamers staat een tweepersoonsbed en hebben we een toilet en douche. Beide werken echter niet, omdat er geen stromend water is — tot grote schrik voor sommigen van ons. Gelukkig konden we ons snel aanpassen en hebben we extra emmers gekocht voor water op de kamer.

Ik vind het weer mooi geweest voor vanavond, het is 23.10u en ik ga mijn bed opzoeken. Op het moment deel ik niet alleen mijn kamer met m’n moeder, maar ook met een alleraardigste gekko in het hoekje van het plafond.

Meer van deze reis herbeleven?